Резолюція форуму “Відновлення України: якісні інституції та економічна безпека”
- Bogdan Mosunov
- 33 хвилини тому
- Читати 10 хв

РЕЗОЛЮЦІЯ.
Форуму “Відновлення України: якісні інституції та економічна безпека”
Ми, представники Національної бізнес-коаліції ММБ та Української Ради Бізнесу, до складу яких входить понад 200 бізнес-об’єднань ММСБ, усвідомлюючи спільну відповідальність за відновлення, збереження та сталий розвиток економіки України, звертаємося до Президента України, Верховної ради України та Кабінету міністрів України із таким.
За результатами опитувань та досліджень бізнесу у прифронтових регіонах – ми ми визначили ключові загрози та сформували першочергові задачі, які сприятимуть збереженню та відновленню економіки у прифронтових регіонах:
Стратегічний пріоритет 1. Фінансові інструменти для прифронтового бізнесу
Мета: забезпечити доступ підприємств прифронтових регіонів до інвестицій та ресурсів для відновлення й розвитку, мінімізуючи бар’єри для кредитування та отримання грантової підтримки.
Рекомендувати:
1. Запровадити механізм пільгових кредитів із державними гарантіями замість обтяжливих вимог до застави для мікро-, малого та середнього бізнесу у прифронтових громадах (у т.ч. в межах програми «5–7–9»).
2. Спростити процедури доступу до фінансування (кредитів, грантів, компенсацій): скорочення пакета документів, максимальна цифровізація подачі заявок, прозорі та зрозумілі критерії відбору.
3. Розширити можливість отримання грантів на відновлення пошкодженого майна, поповнення обігових коштів та оновлення основних засобів для бізнесу з числа суб’єктів мікро та малого підприємництва, що постраждав від обстрілів чи окупації.
4. Створити грантові програми на роботизацію та автоматизацію виробництва для підприємств прифронтового регіону, щоб компенсувати дефіцит кваліфікованих кадрів, підвищити продуктивність та підвищити економічну безпеку.
5. Внести зміни у державну програму «є-Робота» з фокусом на збереженні робочих місць у прифронтових громадах:
– пріоритет заявок бізнесів із прифронтових територій;
– збільшення максимальних сум грантів;
– ініціювати внесення доповнень до п.5 постанови КМУ від 21.06.2022 №738 «Деякі питання надання грантів бізнесу», а саме: додати до напрямів витрат грантів – послугу з оцінки завданої шкоди.
– дозволити витрати з гранту на відновлення будівель та приміщень.
6. Запровадити цільові програми компенсацій витрат на альтернативну енергетику (генератори, накопичувачі енергії, паливо, системи зберігання) для ММСП, що працюють у зонах частих обстрілів та регулярних відключень.
7. Розгорнути регіональні та національні грантові програми для ММСП прифронтових регіонів (у т.ч. за рахунок міжнародної технічної допомоги) із прозорими критеріями відбору та пріоритетом для бізнесів, які зберігають робочі місця.
8. Зняти обмеження та дозволити отримання компенсації підприємствам, які зареєстровані та провадять діяльність на територіях, визначених як Території можливих бойових дій (згідно з п.1 Розділу І наказу Мінрозвитку), до яких і належать області, що потребують відновлення зрошення. Внести зміни до Порядку КМУ №1070: збільшити бюджетну дотацію до 50% вартості робіт та зняти обмеження для територій можливих бойових дій
9. Внести зміни до ПКУ (ст. 292, 140/142) для повного звільнення від оподаткування (ПДФО, ЄП, Податок на прибуток) міжнародних грантів, які цільово використовуються на відновлення критичної інфраструктури, енергостійкість (генерація/збереження) та альтернативне водопостачання (свердловини
10. Запровадити повне законодавче звільнення від оподаткування (ПДФО, ЄП) цільової грантової (безповоротної) допомоги, отриманої як фізичними особами-підприємцями, так і юридичними особами від міжнародних донорів, фондів та державного бюджету, шляхом доповнення статті 165 Податкового кодексу України (п. 165.1.69).
11. Розвинути програми підтримки експорту та міжнародної інтеграції прифронтового бізнесу: фінансова підтримка участі у торгових місіях, виставках і ярмарках; пільгові кредити на розвиток експортно орієнтованого виробництва.
12. Запровадити компенсацію частини витрат на паливо та логістику для підприємств, які забезпечують критичні ланцюги постачання (харчові продукти, медикаменти, будматеріали тощо) у прифронтових громадах.
13. Забезпечити фінансування відбудови інфраструктури бізнесу в Харківській області та інших прифронтових регіонах (виробничі приміщення, склади, сервісні центри) за принципом співфінансування: держава – громада – донор – бізнес.
14. Посилити підтримку місцевого бізнесу через механізми державного та муніципального замовлення: пріоритет у закупівлях для гуманітарних потреб; пріоритетне постачання продукції й послуг для Сил оборони України; встановлення мінімальних квот для прифронтових постачальників у державних і донорських програмах. Запровадити цільову державну субвенцію прифронтовим громадам для реалізації місцевих програм підтримки МСП (гранти, пільгові позики, консультаційні послуги) з обов’язковим співфінансуванням із місцевих бюджетів та компенсації пільг з місцевих податків, що запроваджуються місцевими громадами.
15. Пріоритизувати проєкти прифронтових громад у Державному фонді регіонального розвитку та інших фондах відбудови, особливо ті, що безпосередньо підтримують ММСП, ветеранський бізнес і створення робочих місць.
16. Прирівняти збереження робочих місць підприємствами на прифронтових територіях до створення нових робочих місць у рамках державних програм (кредитування, гранти).
17. Передбачити субсидії держбюджету на встановлення захисних споруд для підприємств ОПК.
18. Переглянути нормативи НБУ по гарантуванню при видачі кредиту для критично важливих підприємств.
Стратегічний пріоритет 2. Страхування воєнних ризиків і компенсації
Мета: створити працюючі інструменти покриття прямих та непрямих збитків бізнесу від воєнних дій, щоб підприємці могли планувати діяльність і відновлення з урахуванням зрозумілих та прозорих процедур.
Рекомендувати:
Запровадити державну або державно-приватну систему страхування воєнних ризиків для бізнесу та об’єктів у прифронтових регіонах із чітко визначеними умовами доступу для ММСП. Постанова КМУ №1541 передбачає компенсацію державою частини страхових премій, проте на 2026 рік заплановано витрат на цю програму лише 1 млрд грн., що є не достатнім.
Компенсувати частину вартості страхових полісів для мікро-, малого та середнього бізнесу, що працює у прифронтових громадах, за рахунок державного та донорського фінансування.
Створити механізми компенсації прямих збитків (пошкодження, руйнування, знищення майна) через поєднання страхових інструментів та грантів на відновлення основних засобів.
Розробити та впровадити методологію механізмів часткової компенсації непрямих збитків постраждалих підприємств.
Забезпечити відшкодування витрат на розмінування земель і територій, необхідних для відновлення діяльності підприємств, включно з можливістю колективних заявок від громад та бізнес-асоціацій.
Запровадити системний конкурентний юридичний та організаційний супровід для підприємців щодо фіксації збитків та отримання компенсацій, у т.ч. компенсацію витрат на оцінку пошкодженого або знищеного майна.
Законодавчо визначити статус «постраждалого підприємства» як суб’єкта господарювання, що зазнав руйнувань або пошкоджень виробничих потужностей, обладнання чи майна внаслідок бойових дій, терористичних актів або окупації. Одночасно закріпити критерії такого статусу та передбачити для постраждалого бізнесу унікальні умови: податкові преференції, механізми компенсацій, безумовне державне часткове субсидування страхування ризиків і спрощення дозвільних процедур.
Стратегічний пріоритет 3. Податкові та регуляторні інструменти
Мета: знизити податкове та адміністративне навантаження на бізнес, що працює під обстрілами, та створити гнучке, передбачуване регуляторне середовище для прифронтових територій.
Рекомендувати:
1. Продовжити звільнення бізнесів у м. Харків від сплати податку на землю та податку на нерухомість на період воєнного стану та щонайменше 6 місяців після його завершення, із поширенням аналогічних рішень на інші прифронтові громади Харківської області та Сумської області
2. Запровадити знижені ставки основних податків (ЄСВ, ПДФО, ПДВ, податок на прибуток) для підприємств та ФОПів, що працюють у зонах високих ризиків, за умови дотримання визначеного мінімального рівня заробітної плати:
Внести зміни до Податкового кодексу України, розділ IV «Податок на доходи фізичних осіб» та розділ VIII «Єдиний соціальний внесок», встановивши: «Для роботодавців та фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих у прифронтових регіонах для співробітників, що постійно працюють на такий території, ставка єдиного соціального внеску становить 11%, ставка податку на доходи фізичних осіб — 9%».
Доповнити розділ VIII «Єдиний соціальний внесок» Податкового кодексу України новою нормою: «Фізичні особи-підприємці під час дії воєнного стану мають право на добровільну сплату єдиного соціального внеску. Несплата ЄСВ у цей період не тягне за собою штрафних санкцій і не є підставою для виникнення боргу»
Внести зміни до Закону України «Про оцінку земель», запровадивши коефіцієнт «прифронтовості» у формулу нормативно-грошової оцінки: 0 — для територій активних бойових дій, 0,2 — для зон підвищеного ризику, 1 — для тилових регіонів, що дозволить зробити орендну плату справедливою та зменшити фінансове навантаження на бізнес у прифронтових громадах.
Внести зміни до Податкового кодексу України, розділ III «Податок на прибуток підприємств», доповнивши положенням: «Прибуток підприємств, який реінвестується та спрямовується на розвиток виробництва, оновлення обладнання чи розширення потужностей у прифронтових регіонах, не підлягає оподаткуванню податком на прибуток».
Внести зміни до Податкового кодексу України, стаття 181: замість чинної норми про реєстрацію платником ПДВ при обороті понад 1 млн грн на рік встановити: «Обов’язкова реєстрація платником податку на додану вартість настає у разі перевищення обсягу оподатковуваних операцій у розмірі 10 млн грн протягом останніх 12 календарних місяців».
Запровадити на період воєнного стану повне звільнення від сплати податку на землю та податку на нерухоме майно (якщо воно не використовується або його використання обмежено) для бізнесу, об’єкти якого розташовані в межах територій, що використовуються Силами безпеки та оборони України для інженерно-технічного облаштування оборонних рубежів, розміщення блокпостів, фортифікаційних та інших військових споруд.
3. Звільнити грантові виплати, включно з коштами міжнародної технічної допомоги, від оподаткування для мікро-, малого та середнього бізнесу.
4. Дозволити використовувати частину грантових коштів державних програм (зокрема «є-Робота») на компенсацію витрат на оцінку шкоди майну внаслідок воєнних дій.
5. Скасувати податковий борг за 2022–2024 роки для підприємств, що понесли підтверджені воєнні збитки у прифронтових громадах в розмірі боргу, що не перевищує такі збитки, які були компенсовані або відновлені цим підприємством.
6. Внести зміни до валютного законодавства для спрощення погашення кредитів від іноземних кредиторів бізнесом із прифронтових територій, у т.ч. пом’якшити або скасувати штрафні санкції за прострочення, спричинене воєнними діями.
7. Не застосовувати пеню та штрафи за порушення строків зовнішньоекономічних операцій, якщо такі порушення прямо пов’язані з воєнними ризиками, обмеженням логістики, блокуванням банківських транзакцій або окупацією.
8. Запровадити режим «тотальної дерегуляції» для мікро-, малого та середнього бізнесу на період воєнного стану + 6 місяців.
9. Встановити мораторій на виїзні перевірки бізнесу у прифронтових громадах (за винятком перевірок, пов’язаних із безпекою життя і здоров’я, довкіллям та критичною інфраструктурою) до кінця воєнного стану.
10. Державні заходи нагляду та контролю у сфері застосування РРО суб’єктами мікропідприємництва зосередити виключно на ризикових категоріях платників.
11. Підвищити поріг реєстрації платника ПДВ, відповідно до індексу інфляції за роки, що він був незмінним
12. Дерегулювати процедури підключення до енергомереж та інших інженерних мереж для бізнесу, скоротивши строки та кількість погоджень.
13. Призупинити дію регуляторних актів, які не впливають на безпеку та базові соціальні стандарти, але створюють непропорційний адміністративний тягар для бізнесу у прифронтових громадах.
14. Запровадити громадську та незалежну державну супервізію над земельними питаннями на прифронтових територіях, щоб зменшити ризики зловживань у ситуації, коли власники не можуть особисто захистити свої права через безпекові обставини.
15. Посилити захист легального бізнесу та чесної конкуренції: створити механізми швидкого реагування на випадки адміністративного тиску, недобросовісної конкуренції та зловживань монопольним становищем.
16. Спростити вимоги до укриттів і приміщень для навчання та професійної освіти, зберігаючи базові стандарти безпеки, але усуваючи надмірні бюрократичні бар’єри для освітніх і навчальних закладів.
17. Врегулювати правовий статус релокованого бізнесу, а саме:
18. Законодавчо визначити статус релокованого суб’єкта господарювання, який перемістив свою діяльність із тимчасово окупованих, прифронтових та інших територій, що зазнали активних бойових дій після 24 лютого 2022 року.
Передбачити відображення цього статусу в державних реєстрах (зокрема ЄДР, інформаційних системах ДПС та, за потреби, інших реєстрах) із чіткими правовими наслідками для:
− доступу до державних, місцевих та донорських програм підтримки;
− участі у публічних закупівлях та грантових конкурсах;
− кредитування, відкриття рахунків та інших банківських операцій.
Чітко закріпити, що релокація суб’єкта господарювання не створює обов’язку зміни податкової адреси, якщо підприємець не виявляє такого бажання, та не може бути підставою для обмеження доступу до програм підтримки, банківських послуг чи співпраці з контрагентами.
Запровадити запобіжники проти дискримінаційних практик з боку банків, контролюючих органів та інших інституцій, які:
− відмовляють у кредитуванні чи обслуговуванні лише через податкову адресу на тимчасово окупованій або прифронтовій території;
− примушують до перереєстрації без прямої законодавчої вимоги.
Передбачити, що релоковані суб’єкти господарювання можуть користуватися всіма державними інструментами підтримки, передбаченими для бізнесу як на приймаючих, так і на прифронтових територіях, без додаткових бар’єрів, пов’язаних із юридичною невизначеністю їх статусу.
Стратегічний пріоритет 4. Збереження людського капіталу та розвиток ветеранського підприємництва
Мета: утримати та розвинути людський капітал прифронтових територій, створити можливості для ветеранів, ВПО та місцевих мешканців реалізувати себе в підприємництві та зайнятості.
Рекомендувати:
Запровадити механізм 100% бронювання ключового персоналу критичних підприємств прифронтових регіонів, включно з фізичними особами-підприємцями.
Внести системні зміни до законодавства (Закон «Про мобілізацію», Постанова КМУ № 76), щоб дозволити бронювання ключового персоналу для всіх підприємств, а не тільки для критичних підприємств, а також для фізичних осіб-підприємців (ФОП), тим самим прирівнявши їх до юридичних осіб у питаннях мобілізаційного обліку та відстрочки.
Змінити підхід до визначення критично важливих підприємств для бронювання працівників: замість єдиного коефіцієнта 2,5 встановити регіонально адаптований рівень середньої заробітної плати, зокрема для Сумської області — 1,5. Це дозволить врахувати різницю між прикордонними та тиловими регіонами й створить реальні умови для бізнесу, що працює в умовах війни.
Ввести модель «економічного бронювання» для власників та працівників мікро-, малого та середнього бізнесу, які здійснюють діяльність у критично важливих секторах (харчова безпека, логістика, енергетика, будівництво, медицина тощо).
Забезпечити прозорі та прогнозовані мобілізаційні підходи з урахуванням кадрового дефіциту в прифронтових громадах, передбачивши консультації з органами місцевого самоврядування, бізнес-асоціаціями.
Спростити процедури виїзду підприємців та ключових працівників за кордон для участі у бізнес-переговорах, виставках, навчальних програмах із чіткими критеріями, електронною подачею документів і гарантіями повернення.
Розгорнути програми підготовки та перепідготовки кадрів у сферах, критичних для відновлення (будівництво, енергетика, логістика, виробництво, ІТ, агросектор тощо) у партнерстві з громадами, центрами зайнятості, закладами освіти та бізнес-об’єднаннями.
Розвивати програми реінтеграції ветеранів у бізнес, громадський та комунальний сектори: навчання, перекваліфікація, менторські програми, стажування, місцеві програми працевлаштування, підтримка ветеранських бізнес-ініціатив.
Запровадити спеціальні програми підтримки самозайнятості ветеранів та внутрішньо переміщених осіб у прифронтових громадах (гранти, консультації, менторство, супровід у реєстрації бізнесу).
Забезпечити безпечні приміщення для офлайн-навчання та професійної освіти (центри професійної освіти, бізнес-школи, хаби економічної стійкості) як інфраструктурну базу розвитку людського капіталу на прифронтових територіях.
Розробити та затвердити типові місцеві програми підтримки підприємництва для прифронтових громад (зокрема програми відновлення пошкодженого майна бізнесу).
5. Інші інституційні та екосистемні пропозиції
Мета: посилити інституційне середовище та екосистему підтримки бізнесу у прифронтових регіонах через партнерства, платформи та кластери.
Рекомендувати:
Надати краудфандинговій платформі «Rise Together» статус визнаної загальнонаціональної ініціативи з підтримки підприємництва, що об’єднує ресурси бізнесу, громад, благодійників та міжнародних партнерів для відновлення МСП у прифронтових регіонах; розглянути можливість співфінансування з боку держави та міжнародних донорів проектів, що пройшли верифікацію через платформу «RiseTogether», із пріоритетом для бізнесів із прифронтових громад; інтегрувати «Rise Together» у державні й регіональні програми відновлення, грантової підтримки та реінтеграції бізнесу як додатковий інструмент мобілізації приватних ресурсів.
Сприяти запуску та підтримці розвитку нових бізнес-кластерів у прифронтових регіонах (виробничі, аграрні, креативні, логістичні тощо), визнаючи їх важливим інструментом відновлення економіки та розвитку експорту.
Запровадити програми супервізії та менторства для нових кластерів з боку успішних кластерних ініціатив із досвідом діяльності понад 3 роки.
Забезпечити стабільну підтримку програм розвитку підприємництва через бізнес об’єднання з підтвердженим досвідом роботи, включно з грантовим фінансуванням бізнес-асоціацій, кластерів та центрів розвитку бізнесу.
Забезпечити прозорий, підзвітний та прогнозований розподіл міжнародної фінансової допомоги на рівні регіону та громад із залученням бізнес-об’єднань до консультацій, відбору пріоритетів та моніторингу результатів.
Створити «банк проєктів» прифронтових громад для бізнесу, донорів та інвесторів із описом проєктів, потреб, можливостей співфінансування та потенційних партнерів.
Передбачити обов’язкове залучення представників бізнес-об’єднань з прифронтових громад до робочих груп при підготовці законопроєктів, місцевих та державних програм, що стосуються відновлення та спеціального економічного режиму для прифронтових територій.
Розглянути питання щодо законодавчого закріплення поняття «Прифронтова територія (регіон/область). Це поняття буде використовуватися як єдина правова підстава для подальшого визначення та надання преференцій, податкових пільг, компенсацій, гарантій, субвенцій та регуляторних послаблень для бізнесу та населення.
Включити кроссекторальний пілот-проєкт “Послуги громадського транспорту, оновлення інфраструктури, розвиток локалізованого виробництва екологічного рухомого складу малої місткості” до пріоритетів економічної стійкості прифронтових регіонів, зокрема через підтримку на рівні обласної і місцевої адміністрацій, сприяння розробленню і реалізації механізмів співфінансування, у т.ч. через доступ приватних інвесторів до фінансових інструментів Ukraine Facility.
Резолюція направляється до Кабінету Міністрів України, Офісу Президента України, профільних комітетів Верховної Ради України, центральних органів виконавчої влади, обласних військових адміністрації та органів місцевого самоврядування прифронтових громад, а також міжнародних партнерів і донорських організацій, які підтримують відновлення економіки України.
Учасники Форуму висловлюють готовність до подальшої співпраці в робочих групах, дорадчих органах та публічно-приватних платформах для імплементації зазначених у Резолюції пропозицій.
Бізнес-спільнота закликає Президента України, Кабінет Міністрів України та народних депутатів всіх політичних сил обговорити та підтримати пропозиції, сформовані аналітичними центрами та представниками бізнес-об’єднань за висновками опитувань та досліджень, і якнайшвидше прийняти необхідні зміни до нормативно-правових актів.




Коментарі