Що потрібно змінити, щоб вижив і відновився бізнес у прифронтових регіонах.
- Bogdan Mosunov
- 28 трав.
- Читати 5 хв

27 травня відбулася фокус-група, організована ГО «Захист держави» спільно з Бізнес-асоціацією «4БІЗНЕС». Під час зустрічі було обговорено проблемні питання ведення бізнесу в прифронтових умовах та шляхи їх вирішення на національному, регіональному та місцевому рівнях.

Модератором фокус-групи виступив голова Ради підприємців Сумщини та бізнес-асоціації «4Business» Богдан Мосунов, який наголосив: «Бізнес у прифронтових громадах працює в умовах постійного ризику, нестабільності та браку ресурсів. Підприємці продовжують свою діяльність попри небезпеку, забезпечують робочі місця, сплачують податки й підтримують місцеву економіку. Водночас вони часто залишаються без належної уваги та підтримки з боку держави. Нижче ми наводимо консолідовані пропозиції, сформовані на основі фокус-груп, регіональних та експертних досліджень».

«Сьогодні кожен висловився щодо того, як місцевий бізнес може виживати під час війни. Усі пропозиції ми записали та систематизували, аби найближчим часом обговорити їх з місцевою владою. Адже місцева влада має допомагати бізнесу і в роботі — створенням більш комфортних умов, і у відновленні після російських обстрілів», — говорить голова сумського осередку ГО «Захист Держави» Дмитро Хандурін.
Сумщина: короткий контекст

• У середньому 20 годин щодня тривають повітряні тривоги, що суттєво впливає на продуктивність ведення бізнесу.
• Зростання кількості вибухів призводить до збільшення виїзду жінок із дітьми, що негативно позначається на соціальній структурі та економіці регіону.
• Обстріли спричиняють закриття або релокацію бізнесів.

• Витрати на логістику у прикордонному регіоні знижують прибутки на 15- 25%.
• Інвестиції в прифронтові області — відсутні.
• Державні програми щодо відновлення зруйнованого бізнесу — недостатні.
Вирішення прифронтових проблем на національному рівні
• Пропонуємо доповнити формулу нормативно-грошової оцінки земель коефіцієнтом “прифронтовості”, щоб враховувати бойовий статус територій: 0 — для зон активних бойових дій, 0,2 — для зон можливих бойових дій. Це дозволить справедливо визначати орендну плату в умовах війни (Закону України “Про оцінку земель”)
• При визначенні критичності підприємства та бронювання працівників пропонуємо застосовувати диференційований підхід до визначення рівня середньої заробітної плати для критично важливих підприємств, з урахуванням регіонального рівня доходів. Встановлений зараз коефіцієнт 2,5 є завищеним для прифронтових областей і не відповідає реаліям. (Постанови КМУ № 76 «Про затвердження Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та воєнного часу», Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»)

• Пропонуємо надати право на 100% бронювання військовозобов’язаних працівників підприємствам, установам, організаціям та ФОП, які здійснюють господарську діяльність на територіях, офіційно віднесених до зони активних або можливих бойових дій, за умови документального підтвердження такої діяльності. (Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»)
• Пропонуємо поновити спрощену систему оподаткування зі ставкою 2% від обороту для ФОП та юридичних осіб, що працюють у прифронтових регіонах. Такий механізм уже довів свою ефективність у кризовий період і дозволяє бізнесу виживати. (Податковий кодексУкраїни, розділ XIV “Спеціальні податкові режими”)
• Пропонуємо надати ФОП право на добровільну сплату ЄСВ у періоди простою, коли господарська діяльність не ведеться. Це дозволить уникнути боргів і зберегти соціальні гарантії на добровільній основі
• Пропонуємо встановити знижені ставки ЄСВ (до 11%) та ПДФО (до 9%) для підприємств, що працюють у зонах ризику. Це зменшить навантаження на фонд оплати праці та дозволить зберегти робочі місця.
• Пропонуємо звільнити від оподаткування прибуток, який реінвестується у розвиток, модернізацію або розширення виробництва, що сприятиме економічному відновленню і підвищить мотивацію до внутрішніх інвестицій.

• Пропонуємо запровадити державну програму компенсації витрат на внутрішню релокацію підприємств, включаючи витрати на перевезення обладнання, оренду приміщень, облаштування нових виробничих майданчиків.
• Пропонуємо створити державний механізм компенсації збитків, завданих бізнесу внаслідок обстрілів, руйнувань чи окупації, щоб підприємства мали змогу швидко відновити діяльність.
• Пропонуємо реалізувати програму підтримки бізнесів, які втратили ресурси через війну, шляхом надання грантів, субсидій або пільгового лізингу для відновлення виробничих потужностей.
• Пропонуємо виключити міжнародні гранти та безповоротну допомогу з бази оподаткування ПДФО (18%) та військового збору (5%), як це вже зроблено для неприбуткових організацій. Це усуне бар’єри для залучення фінансування в постраждалі громади. (Податковий кодексУкраїни, ст. 165)
• Пропонуємо збільшити поріг обов’язкової реєстрації платником ПДВ з 1 млн до 20 млн грн річного обороту, щоб мікро- та малий бізнес не витрачав ресурси на надмірне податкове адміністрування. (Податковий кодексУкраїни, ст. 181)
• Пропонуємо виключити з частини п’ятої статті 14 Закону України «Про індустріальні парки» вимогу щодо відсутності на території індустріального парку об’єктів виробничого призначення, прийнятих в експлуатацію протягом останніх 10 років або таких, що експлуатувалися протягом останніх 5 років, з метою надання «другого життя» великим промисловим підприємствам, таким як ПАТ «Сумихімпром», Публічне Акціонерне Товариство «Сумське НВО», «Селмі» та іншим, а також для пришвидшення реіндустріалізації і економічного відновлення постраждалих регіонів.
• Пропонуємо звільнити від сплати єдиного податку платників 4 групи — аграріїв, фермерські господарства та агро-ФОПів, які здійснюють діяльність на територіях, офіційно віднесених до зон бойових дій, зон активних або можливих бойових дій, відповідно до переліку, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій. Звільнення має діяти протягом усього періоду господарювання у межах зазначених територій з метою зменшення податкового навантаження на агровиробників, які постраждали від збройної агресії, втратили ресурси, зазнали логістичних обмежень і ризикують втратою майна.
Вирішення прифронтових проблем на обласному рівні
• Пропонуємо, щоб обласна влада взяла на себе роль амбасадора інтересів місцевого бізнесу на національному рівні. Йдеться про постійну комунікацію з міністерствами, парламентськими комітетами та донорами, адвокацію специфіки прифронтових регіонів і лобіювання рішень на їхню користь.
• Пропонуємо розробити сучасну обласну програму професійного навчання, перекваліфікації та підвищення кваліфікації кадрів, у тому числі для ветеранів та ВПО. У межах такої програми доцільно передбачити фінансування з обласного бюджету — наприклад, механізм компенсації заробітної плати підприємствам, які беруть працівників на тримісячне стажування. Це дозволить бізнесу підготувати необхідні кадри без додаткового фінансового навантаження, а після стажування — за потреби працевлаштувати їх на постійній основі.

• Пропонуємо збільшити обсяг фінансової підтримки для постраждалих підприємств, включаючи компенсації за втрачене або пошкоджене майно, обладнання, виробничі приміщення.
• Обласна влада має відігравати активну роль у популяризації місцевих товаровиробників та формуванні культури «Купуй своє». Необхідно публічно підтримувати бізнес Сумщини, демонструвати приклади успішних підприємств, просувати гасла на кшталт «Свій до свого по своє», ставши амбасадором локального виробництва. Це включає інформаційні кампанії, партнерства з громадами, створення платформ видимості для місцевих брендів та закупівлі з пріоритетом для сумських виробників.
Вирішення прифронтових проблем на місцевому рівні
• Пропонуємо виділяти як мінімум 1% від надходжень до місцевих бюджетів на програми економічного відновлення — допомоги підприємцям.
• Пропонуємо надати громадам повноваження щодо зменшення або повного скасування ставок місцевих податків і зборів (наприклад, на землю та нерухомість) для бізнесу, що працює в межах громади. Прецедент Харкова підтверджує доцільність такого підходу.
• Пропонуємо запускати муніципальні програми компенсації пошкодженого або зруйнованого майна бізнесу. Це можуть бути кошти з місцевого бюджету або механізми співфінансування з донорами чи обласною владою.

• Пропонуємо ініціювати програми підтримки релокації бізнесу в межах громади або з інших, більш постраждалих територій. Важливо передбачити інфраструктурну підтримку: приміщення, звільнення від оренди, комунікації.
• Пропонуємо впроваджувати місцеві програми підготовки та утримання кадрів: короткострокові курси, стажування, співпраця з бізнесом, преміювання молоді, яка залишається працювати в громаді.
• Пропонуємо встановити мораторій на перевірки бізнесу з боку структурних підрозділів органів місцевого самоврядування, зокрема інспекції з благоустрою Сумської міської ради. Бізнес у прифронтових умовах виживає з надзусиллями, тому контрольні заходи, що не несуть критичного значення, мають бути обмежені на період дії воєнного стану.
Comentarios