top of page

Поправка 74 наносить шкоду малому бізнесу


На розгляді Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики перебуває законопроект реєстр. № 10346 від 14.12.2023 р. «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», який наразі готується до другого читання.


У процесі підготовки народним депутатом України Гетманцевим Д.О. була подана поправка № 74 до другого читання, якою передбачається встановити, що торгівельна площа місця роздрібної торгівлі для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, має становити не менше 20 квадратних метрів. Це фактично буде значити, що отримати ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, на місця торгівлі, площа яких є меншою за 20 квадратних метрів, стане неможливо.



27 травня 2024 року відбулася робоча група Комітету, на якій багато учасників виступили проти поправки 74, і її обговорення було перенесено на окреме засідання. Проти даної поправки виступає і Бізнес асоціація “4Бізнес”, про що нами було направлено ЗВЕРНЕННЯ в Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики.

Прийняття вказаної поправки матиме катастрофічні наслідки для легальної галузі роздрібної торгівлі тютюновими виробами й електронними сигаретами (далі – «тютюнові вироби»).


Так, на сьогоднішній день невеликі кіоски площею до 20 квадратних метрів займають приблизно 15 відсотків загального обсягу роздрібної торгівлі тютюновими виробами в Україні, що становить близько 10 тисяч кіосків по всій країні та близько 15 мільярдів гривень обороту.


Власниками цих 10 тисяч кіосків є малі підприємці – здебільшого ФОПи та невеликі юридичні особи. Вони працюють повністю у білу, маючи всі дозвільні документи від місцевої влади, отримуючи ліцензії, сплачуючи ліцензійні платежі до місцевих бюджетів, сплачуючи податки та заробітну плату продавцям у цих кіосках, які здебільшого є пересиленцями. Таким чином, функціонування цих кіосків забезпечує життя їх власників та їх сімей, а також продавців та їх сімей – у підсумку десятки тисяч осіб.


У разі прийняття вказаної поправки всі ці 10 тисяч кіосків та їх власників – малих підприємців опиняться поза законом. Їх повністю легальна діяльність буде припинена, адже вони більше не зможуть отримати ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами.


Прогнозуємо, що у подальшому щонайменше половина цих підприємців перейде працювати у нелегальний сектор, продаючи безакцизну чи фальсифіковану тютюнову продукцію. Відповідно, ці підприємці перестануть сплачувати ліцензійні платежі та податки, а тютюнові вироби почнуть придбавати у нелегальних виробників чи імпортерів. Що, у свою чергу, призведе до падіння легального виробництва тютюнових виробів в України і зменшення сплати податків до бюджету виробниками тютюнових виробів.


Відтак, якщо навіть 5 тисяч точок (половина від наявної кількості) роздрібного продажу почнуть працювати нелегально і продавати безакцизну продукцію, місцеві бюджети України втратять щонайменше 375 млн гривень: акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.


Крім того, такі підприємці перестануть платити і заробітну плату своїм найманим працівникам. Втрати податку на доходи фізичних осіб загалом по країні становитимуть близько 14 млн гривень, що, враховуючи частку розподілу податку по регіонах (без урахування міста Києва та АР Крим), становитиме близько 9 млн гривень втрачених доходів місцевих бюджетів. Слід також пам’ятати і втрату надходжень від видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами.


Отже, перш за все, імплементація запропонованої ініціативи призведе до скорочення легальних точок продажу тютюнових виробів, а також обсягів реалізації легальних тютюнових виробів у цих точках. Це, у свою чергу, сприятиме спрощенню реалізації незаконної продукції поряд із легальною та неодмінно призведе до збільшення частки ринку нелегальної тютюнової продукції в Україні. Варто зазначити, що згідно з даними дослідження «KANTAR Україна» частка нелегального ринку сигарет і так послідовно зростала з 1% від загального обсягу ринку в 2016 році до 22% у 2023 році. Історичний максимум у майже 26% був зафіксований у жовтні 2023 року.


Таким чином, наголошуємо, що поправка № 74 (автор – Д.О. Гетманцев) своїм наслідком матиме закриття роботи тисяч легальних підприємців, втрату джерела доходів десятків тисяч осіб, збільшення частки нелегального ринку роздрібного продажу тютюнових виробів, що неодмінно призведе до зменшення частки виробництва та імпорту легальної тютюнової продукції, що у підсумку спричинить значне падіння доходів місцевих бюджетів (за прогнозами – близько 375 млн гривень акцизних податків та 9 млн гривень ПДФО).

Просимо народних депутатів та громадськість звернути увагу на негативну поправку № 74 до законопроекту № 10346 та виступити проти вказаної поправки!

24 перегляди0 коментарів

Comments


bottom of page